ORDER CUCKOO ONLINE

Name:
No IC
Email Address:
Alamat Pemasangan
No Telefon
No Telefon 2
Model
Bayaran CREDIT CARD / DEBIT CARD
DIRECT DEBIT
Nama Pasangan /ibu bapa
No Telefon pasangan/ ibu bapa

This HTML form was created by Freedback.

Tuesday, August 31, 2010

Kelebihan seorang wanita



Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali, Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh, Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat, 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil, Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.
Add a caption
kelebihan seorang wanita..


Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali, Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh, Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat, 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil, Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Friday, August 27, 2010

Ibu makan jamu antara punca bayi hidap jaundis

Oleh HAFIZAH ISZAHANID

KEINGINAN untuk cepat kurus, cantik, segar dan mengembalikan ‘keperawanan’ membuatkan ibu tidak sabar-sabar mengambil pelbagai jenis jamu sebaik saja bersalin.

Bukan salah, tetapi perlu anda ketahui mengambil jamu dalam tempoh 14 hari selepas bersalin sebenarnya meningkatkan risiko bayi mendapat penyakit kuning. Apatah lagi jika anda memiliki darah jenis O.

Pakar Perunding Pediatrik Pusat Perubatan Apollo TTDI, Dr Sharifah Khatijah Syed Hassan, berkata ada banyak faktor meningkatkan risiko bayi berhadapan dengan penyakit kuning. Walaupun penyakit kuning dialami 60 peratus bayi matang dan 80 peratus bayi pramatang tetapi beberapa faktor termasuk pengambilan jamu dalam tempoh 14 hari selepas kelahiran meningkatkan lagi risiko bayi mendapat penyakit kuning.

“Memang normal untuk bayi yang baru dilahirkan mendapat penyakit kuning. Bagaimanapun kadangkala sakit kuning boleh menjadi tanda kepada masalah kesihatan lebih serius dan jika tidak dirawat boleh membawa kematian. Tetapi secara umumnya ia adalah normal bagi bayi yang baru dilahirkan,” katanya.

Dr Sharifah Khatijah berkata, sakit kuning ditandai dengan warna kuning yang kelihatan pada mata dan kulit. Selain itu najis juga tidak berpigmen (berwarna kuning pucat atau putih).

Katanya, warna kuning yang terjadi pada mata dan kulit disebabkan kenaikan paras bilirubin (sel darah merah lama) dalam sistem darah. Peningkatan itu terjadi kerana ketidakseimbangan antara produksi dan penyingkiran bilirubin.

Bilirubin dikeluarkan dari badan menerusi air kencing dan najis. Ketika hamil, tubuh ibu akan menyingkirkan bilirubin daripada fetus melalui placenta. Selepas lahir, tubuh bayi perlu menyingkirkan bilirubin sendiri.

Tahap bilirubin pada bayi yang baru lahir boleh meningkat kepada terjadinya sakit kuning kerana organ yang belum matang tidak boleh memenuhi keperluan menyingkirkan bilirubin dari tubuh. Kerana itu, bayi baru lahir boleh berhadapan dengan masalah kekurangan air (dehydrated). Kekurangan air memperlahankan tindakan menyingkirkan 'bahan buangan' yang meningkatkan masa yang perlu diambil bilirubin untuk keluar dari tubuh melalui air kencing dan najis. Komponen susu ibu juga boleh menjejaskan cara bilirubin diproses.

“Sakit kuning terbahagi kepada dua - fisiologi (sakit kuning yang normal dan berlaku di kalangan bayi baru lahir) dan patologikal (terjadi terlampau awal iaitu dalam tempoh 24 jam selepas kelahiran). Di Malaysia, kebanyakan bayi berhadapan dengan sakit kuning fasiologikal. Sakit kuning patologikal bukan kes terpencil tetapi tidak kerap berlaku,” katanya.

Sakit kuning patologikal terjadi disebabkan pelbagai faktor seperti darah yang tidak bersesuaian antara ibu dan anak (misalnya ibu berdarah O anak berdarah A), penyakit berkaitan darah, sindrom genetik, penyakit hati, jangkitan, ubat-ubatan yang diambil atau mungkin terjadi disebabkan masalah kurang air, lahir pramatang atau kelahiran yang sukar. Ada juga sakit kuning dikaitkan dengan susu ibu. Ia dikenali sebagai ‘breastfeeding jaundice’ dan ‘breast milk jaundice’.

Dr Sharifah berkata, jika sakit kuning hanya terjadi di muka, biasanya penyakit kuning tidak begitu teruk tetapi jika sudah melampaui hingga ke bahagian tubuh dan paha, ia dianggap serius.

Kebanyakan bayi berhadapan dengan sakit kuning pada minggu pertama kelahirannya, Malah, sakit kuning lebih berisiko bagi bayi yang lahir tidak cukup bulan, berat badan di bawah paras normal dan bayi yang lahir menggunakan vakum.

Sakit kuning selalunya hilang atau berkurangan dengan sendirinya dalam tempoh tujuh hari jika bayi itu sihat, matang dan menyusu. Bagi bayi yang menyusu badan, kes sakit kuning yang ‘mild’ kadangkala kembali antara 10 atau 14 hari selepas lahir tetapi itu tidak bermaksud ibu harus menghentikan penyusuan.


Bagaimana mencegah sakit kuning?
“Lagi cepat beri bayi minum susu mengurangkan kemungkinan mendapat sakit kuning. Misalnya, dua jam pertama selepas kelahiran terus beri bayi minum,”

“Memberi susu badan lebih berisiko untuk bayi mendapat sakit kuning (breast milik jaundice) berbanding memberi bayi susu formula tetapi ia bukan alasan untuk menghentikan pemberian susu ibu. Ini kerana bayi yang menyusu susu ibu akan membuang najis sebanyak lapan ke 10 kali sehari dan ia meningkatkan penyingkiran bilirubin dari tubuh,” katanya.

Katana, perlu diketahui sakit kuning akan bertambah teruk jika bayi kurang minum, bayi lahir dengan tahap hemoglobin yang tinggi (lebih 20gm/dl) atau bayi tidak menyusu dengan jumlah sepatutnya.



Amalan tradisional
Menjemur di bawah cahaya matahari boleh dilakukan tetapi sebelum jam 9.40 pagi. Cahaya matahari yang berwarna biru akan membebaskan bilirubin menjadi larut air.

Tetapi pastikan bayi tidak terdedah terus kepada cahaya matahari sebaliknya letak di tepi tingkap dan dalam tempoh waktu yang singkat.

Jika terlalu lama, bayi mungkin berhadapan dengan masalah lain pula seperti kekurangan air. Rawatan terbaik untuk sakit kuning adalah ‘phototherapy’ tetapi bukan semua bayi yang mengalami masalah kuning memerlukannya. Jika bayi itu sihat, matang dan menyusu, sakit kuning akan hilang dengan sendirinya dalam tempoh tujuh hari, tetapi bayi masih perlu dibawa berjumpa doktor sebaik dikesan mendapat sakit kuning.



Komplikasi sakit kuning
Bilirubin boleh merosakkan otak - alasan utama mengapa ia perlu diubati. Risiko untuk blirubin merosakkan sel otak berlaku dalam tempoh 36 jam terutama pada bayi pramatang, bayi yang lahir dengan berat yang sedikit dan bayi yang sakit. Bilirubin boleh tembus ke otak dan menyebabkan kerosakan dan satu daripada masalah kesihatan yang akan timbul adalah cerebal palsy dan pekak (high frekuensi neuro deafness). Ia boleh membawa maut jika tidak dirawat.



FAKTA
Mengapa ada bayi yang tidak terkena sakit kuning?


• Mendapat susu ibu seawal dilahirkan
• Hemoglobin bayi sekitar 15-18 gm/dl
• Ibu bukan pemilik darah jenis O
• Jika ibu pernah berhadapan dengan masalah anak kuning sebelum ini terutama jika anak itu lelaki, kemungkinan untuk anak seterusnya berhadapan dengan masalah yang sama agak besar.


INFO
Bilirubin - Produk sel darah merah lama. Mengenalinya cukup mudah, jika bahagian tubuh anda lebam, cuba perhatikan sel darah merah yang rosak itu akan berubah warna sehingga bahagian lebam itu sembuh. Tahap warna kuning dalam perubahan warna itu adalah bilirubin.



Taken from http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Kesihatan/20060730105421/Article

Monday, August 23, 2010

Arman ajuk perkataan 'TATIH"



masa ni excited adik dia berjalan...dok bercerita siap buat gaya lagi hahahahaha:)

Arman dan kuda



ala-ala koboi....

Arman ngantuk sangat..



masa ni memang arman ngantuk sangat,suh dok belakang tido tak mau nak juga dok kat celah tu heehehehhe:)

Monday, August 9, 2010

Dahulu Vs Sekarang


Sekarang 68kg
Dahulu 81kg


















Alhamdulillah semuanya berkat disiplin dan dibantu dengan jus diet mate 5,maklumlah dari remaja lagi dah SEMANGATTTT:) lemak tepu dah kumpul lama...sebelum cuba mate 5 saya dah cuba pelbagai produk antaranya
1) NP bagus Trim 10 kotak = hanya 2kg turun,saiz baju sama
2) Teh Orang Kampung sekotak =sakit perut selalu p toilet.TESIONNNNNN:(
3) Appeton Weight loss 7 days progaram..kata 1 kg turun =tak turun,saiz baju sama
4) Yusmira kapsul dan losyen pati halia 2 botol = 1kg,saiz baju sama
5) jamu susut perut mustika ratu..sekotak je = tak turun,saiz baju sama
6) Jus mate 5,3 kotak tapi try 1 kotak,2 kotak adik2 guna hehehehe = 2kg jer tapi saiz baju XL ke L,5 kotak turun 10kg sebab diet saya kadang terkantoi yang best still turun hehehehe,sekarang saiz baju dah saiz M:).saya ni kira kategori bentuk fizikal cepat turun kalau kg tu lambat sikit sampai ada yang tak percaya berat 68kg tgk macam berat 58kg hehehehe:)tapi yang tu memang realiti coz saya ada tanya semua orang tak sama penurunan ada yang kg dan saiz serentak,kg dulu baru saiz,saiz dulu baru kg...saya ni saiz dulu baru kg




Yang saya nak tekan kan kat sini apapun produk ada yang sesuai dan tak sesuai dengan tubuh masing2..tapi saya sesuai dengan jus diet mate 5,saya amat berpuas hati dan terus saya menjadi ahli dan pengedar sah HPM..selalunya saya akan cuba dulu produk baru saya jadi ahli...dan saya akan rekomen kat orang di sekeliling:)kalau ada yang berminat nak cuba sila email saya yyhamiza@gmail.com atau layari blog untuk mengetahui cara pembelian penghantaran adalah percuma...http://salizamate5.blogspot.com

Sunday, August 8, 2010

Bot ke Pulau Pangkor








Gaya Santai...Pulau Pangkor

Gaya istirehat di buaian jala di tepi pantai ...

Gaya macho nak p main air laut...:)

Fesyen Rambut:)

Fesyen Rambut POKOK KELAPA:)





Ehhh!!!nak masuk gak
ahaaa...ni fesyen tak ada rambut ringan je kapala:)

Monday, August 2, 2010

10 masjid terindah di dunia

10 masjid terindah di dunia, penilaiannya dari luas masjid, sejarah, fasilitas dan kegunaannya:


10. masjid Baitul Mukarram, Dhaka, Bangladesh

Mesjid ini adalah Mesjid Nasional dari Bangladesh. Terletak di jantung kota Dhaka, ibukota Bangladesh, masjid ini didirikan tahun 1960-an.
Memiliki kapasitas 30.000 orang, menjadi 10 Masjid terbesar di dunia, namun masih mendapatkan mesjid terlalu penuh dengan setia muslim ibadah. Karena ini, pemerintah bangladesh telah memutuskan untuk menambahkan ekstensi (pelebaran) masjid.

9. Masjid Faisal , Islamabad, Pakistan


Faisal di Masjid di Islamabad adalah masjid terbesar di Indonesia dan Asia Selatan dan masjid terbesar keempat di dunia. Itu adalah masjid terbesar di dunia 1986-1993 ketika di kalahkan ukuran oleh selesainya Masjid Hassan II di Casablanca, Maroko. Setelah ekspansi dari Masjid Al-Haram
(Grand Mosque) dari Mekkah dan Al-Masjid Al-Nabawi (Mesjid Nabi) di Madinah, Arab Saudi pada tahun 1990-an,
Masjid Faisal Masjid ke tempat keempat terbesar di dunia.


8. Sultan Mosque, Singapore

Masjid Sultan , terletak di Muscat Street and North Bridge Road di Kampung Glam Kabupaten Rochor Perencanaan Wilayah di Singapura. Masjid dianggap salah satu yang paling penting masjid di Singapura. Doa aula dan domes menyorot dari masjid fitur star.
Masjid Sultan telah tinggal dasarnya tidak berubah sejak dibangun, hanya dengan perbaikan dilakukan untuk ruang utama di tahun 1960 dan lampiran yang ditambahkan pada tahun 1993 . Ia tetapkan sebagai monumen nasional pada tanggal 14 Maret 1975.


7. Baiturrahman, Bandar Aceh, Indonesia

Masjid Raya Baiturrahman adalah sebuah masjid yang berada di pusat Kota Banda Aceh. Masjid ini dahulunya merupakan masjid Kesultanan Aceh.
Sewaktu Belanda menyerang kota Banda Aceh pada tahun 1873, masjid ini dibakar, kemudian pada tahun 1875 Belanda membangun kembali sebuah masjid sebagai penggantinya.
Mesjid ini berkubah tunggal dan dapat diselesaikan pada tanggal 27 Desember 1883. Selanjutnya Mesjid ini diperluas menjadi 3 kubah pada tahun 1935. Terakhir diperluas lagi menjadi 5 kubah (1959-1968).
Masjid ini merupakan salah satu masjid yang terindah di Indonesia yang memiliki bentuk yang manis, ukiran yang menarik, halaman yang luas dan terasa sangat sejuk apabila berada di dalam ruangan masjid tersebut.


6.Taj’ul Masjid, Bhopal, India


Taj-ul-Masajid, adalah sebuah masjid yang terletak di Bhopal, India. Ini adalah salah satu mesjid terbesar di Asia . Masjid juga digunakan sebagai sebuah madrasah (sekolah Islam) di siang hari.


5. Omar Ali Saifuddin, Brunei

Sultan Omar Ali Saifuddin Mosque adalah masjid kerajaan Islam yang terletak di Bandar Seri Begawan, ibukota Kesultanan Brunei. Masjid diklasifikasikan sebagai salah satu masjid paling spektakuler di kawasan Asia Pasifik dan menjadi daya tarik utama bagi para turis. Sultan Omar Ali Saifuddin Mosque dianggap di antara orang-orang Brunei sebagai landmark dari negaranya.


4. Zahir Mosque, Kedah, Malaysia



Masjid ini dibangun pada tahun 1912, sebuah usaha yg dibiayakan Tunku Mahmud Ibni Almarhum Sultan Tajuddin Mukarram Shah. Situs ini masjid merupakan makam dari Kedah warriors yang telah meninggal sambil mempertahankan Kedah dari Siam pada 1821. Arsitektur dari masjid ini terinspirasi oleh AZIZI Masjid di Langkat kota di utara Sumatera. Masjid ini ditingkatkan dengan lima besar utama domes melambangkan lima prinsip-prinsip Islam.


3. Masjid Al Aqsa, Jerusalem, Israel (Palestine)


Masjid Al-Aqsa (Arab: المسجد الاقصى, “Masjid yang terjauh”), juga dikenal sebagai Al-Aqsa, adalah sebuah tempat suci Islam di Kota Lama dari Yerusalem. Di masjid itu sendiri merupakan bagian dari Al-Haram ash-Sharif atau “Sacred Noble Sanctuary” (bersama-sama dengan Dome of the Rock), sebuah situs yang juga dikenal sebagai Gunung Bait dan situs tersuci situs dalam Judaisme, karena diyakini menjadi tempat Bait di Yerusalem sekali berdiri. secara luas dianggap sebagai yang ketiga tersuci situs dalam Islam, umat Islam percaya bahwa nabi Muhammad itu diangkut dari Masjidilharam di Mekah ke Al-Aqsa selama Perjalanan Malam. tradisi Islam menyatakan bahwa Muhammad memimpin doa terhadap situs ini sampai ketujuhbelas bulan setelah emigrasi, ketika Tuhan memerintahkan dia untuk berbelok ke arah Ka’aba.
Di Masjid Al-Aqsa pada awalnya kecil doa rumah dibangun oleh Rashidun kalif Umar, tetapi telah dibangun dan dikembangkan oleh Ummayad kalifat Abd al-Malik dan selesai oleh anaknya Al-Walid di 705 CE. Setelah gempa bumi di 746, masjid itu benar-benar hancur dan dibangun oleh Abbasid kalifat Al-Mansur di 754, dan kembali lagi oleh para penerus al-Mahdi di 780. gempa Lain bumi paling hancur paling al-Aqsa pada 1033, tetapi dua tahun kemudian Fatimid kalifat Ali az-Zahir lain dibangun masjid yang telah berdiri hingga saat ini-hari. Selama periodik dilakukan renovasi, berbagai dynasties memerintah dari Islam kalifat tambahan untuk dibangun masjid dan daerah sekitar, seperti kubah, penglihatan, dan minbar, minarets struktur dan interior. Bila Crusaders diambil di Yerusalem 1099, mereka menggunakan masjid sebagai istana dan gereja, tetapi fungsinya sebagai masjid telah dikembalikan setelah kembali oleh Saladin. Lagi renovasi, perbaikan dan penambahan dilakukan dalam abad kemudian oleh Ayyubids, Saat ini, Kota Lama dibawah Israel kontrol, tetapi masih di bawah masjid administrasi Palestina yang dipimpin-Islam waqf.


2. Masjid Al Nabawi, Madina, Saudi Arabia



Di Masjid Nabi (atau Masjid Nabi) (Arab: المسجد النبوي ), di Madinah, adalah yang kedua tersuci mesjid dalam Islam dan masjid terbesar kedua di dunia setelah Masjid Al-Haram di Mekkah . Ini merupakan tempat akhir dari Islam Nabi Muhammad. Masjid dianggap kedua tersuci masjid oleh kedua Shia dan Sunni sedangkan Masjid Al-Aqsa di Yerusalem adalah yang ketiga tersuci.
Salah satu fitur yang paling penting dari situs yang Green Dome melalui bagian tengah masjid, di mana kubur Muhammad berada. Hal ini tidak benar-benar diketahui saat itu dibangun kubah hijau tetapi manuskrip dating ke awal abad 12 menjelaskan kubah. Hal ini dikenal sebagai Dome Nabi atau Green Dome. Islam setelah pemerintah sangat diperluas dan dihiasi it. Awal Muslim pemimpin Abu Bakr dan Umar yang dimakamkan di sebuah daerah di sekitar masjid.
Situs pada awalnya Muhammad rumah, ia menetap di sana setelah Hijra (emigrasi) ke Madinah, kemudian membangun sebuah masjid di pekarangan. Ia sendiri bersama berat dalam pekerjaan konstruksi. Asli masjid merupakan bangunan udara terbuka. Dasar rencana bangunan telah diadopsi di dalam bangunan masjid yang lainnya di seluruh dunia.
Masjid juga digunakan sebagai pusat masyarakat, pengadilan, dan sekolah agama. Ada satu platform untuk membangkitkan orang-orang yang yang diajarkan Alquran.


1. Masjid Al Haram, Makkahm, Saudi Arabia


Al-Masjid Al-Haram (المسجد الحرام ) merupakan masjid terbesar di dunia. Terletak di kota Mekkah, ia seputar Kaaba, tempat yang muslim sambil menoleh ke arah yang menawarkan harian doa dan dianggap tempat yang holiest di Bumi oleh umat Islam.
Masjid ini juga dikenal sebagai Grand Mosque.
Saat ini struktur yang mencakup wilayah 400.800 meter persegi (99,0 acres) termasuk luar dan dalam ruang doa dan dapat menampung sampai 4 juta selama ibadah haji periode, salah satu yang terbesar tahunan gatherings orang di dunia.


sumber: http://jelajahunik.blogspot.com/2010/04/10-mesjid-terindah-di-dunia.html