ORDER CUCKOO ONLINE

Name:
No IC
Email Address:
Alamat Pemasangan
No Telefon
No Telefon 2
Model
Bayaran CREDIT CARD / DEBIT CARD
DIRECT DEBIT
Nama Pasangan /ibu bapa
No Telefon pasangan/ ibu bapa

This HTML form was created by Freedback.

Monday, November 22, 2010

PERKARA-PERKARA YANG MEMBUAT KITA HILANG INGATAN DAN TUMPUL MINDA

Kurangkan makan bawang besar

Kurangkan makan berempah

Kurangkan makan ketumbar kering

Kurangkan menonton hiburan

Kurangkan membaca majalah hiburan

Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak

Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)

Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2

Jangan makan kepala ikan

Jangan minum air yang ada semut

Jangan tidur selepas subuh

Jangan tidur selepas asar

Jangan tidur selepas makan

Jangan makan terlalu kenyang

Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam

Jangan menyapu rumah pada waktu malam

Jangan makan yang masam-masam berlebihan

Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan

Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam



PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIAMALKAN



Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2

Selalu makan makanan yang panas2

Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2

Selalu minum air masak

Selalu makan ulam2

Selalu mengamalkan pandangan hijau

Selalu bersenam

Selau menggunakan imajenasi otak

Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya

Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai(yang mempunyai pokok) kerana disitulah terdapat banyak ion2 negetif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit

Jangan ego

Jangan dengki pada orang lain

Jangan makan dari sumber yang tidak halal

Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal

Jangan makan makanan yang ada pewarna

Jangan makan makanan yang ada pengawet

Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali

Jangan mandi selepas 9.00malam

......dan yang paling penting dibawah ini........
selamat beramal.....


Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.


Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.


Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.


Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.


Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).


Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.


Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.


Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.


Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.


Jangan menangguh taubat b ila berbuat dosa kerana mati boleh datang b ila -b ila masa.


Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.


Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita h ila ng bahagia.


Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.

Nanti kita sombong apab ila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.


Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.


Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.


Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan mengh ila ngkan kasih orang kepada kita.


Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.


Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.


Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita.


ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.


Jangan biarkan SAJE email ni. Hantarkan kepada semua saudara islam yang anda kenal !!


Wasalam

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.."

(Surah Al-Ahzab:71)

Saturday, November 20, 2010

Auni Tenat Di KMC 13.11.2010 hingga 19.11.2010

Hari pertama di KMC,masa ni ok lagi di wad biasa....





Masa ni Auni dah tenat pukul 1 pagi semput...mulut pun dah biru pucat..
pagi tu pindah wad ke HDU...sedih tgk masuk oksigen,masuk air...buang kahak dengan tiub masuk melalui hidung dan mulut 2x sehari selama 5 hari...auni dalam keadaan sedar.suara auni pun dah serak..dah fobia tgk nurse dan doktor...







Auni terpaksa berpuasa termasuk susu badan...sewaktu auni menangis kelaparan,saya cuba minta dkt doktor untuk diberi susu bdn..akhirnya doktor stuju dan hanya susu badan diberi dalam masa 2 hari,dah stabil baru boleh makan makanan yag lain






Alhamdulillah semalam dah keluar KMC auni pun dah ceria sikit cuma kadang2 kekok nak berjalan maklumlah lama berada diatas katil..auni sekarang pun masih diberi ubat sedut..terima kasih kepada kengkawan yang mendoakan kesihatan anak saya..:)

Seminggu Auni Tenat di KMC



Salam semua blogger....
sudah seminggu saya tak update blog ni..
Tanggal 13hb november 2010 anak saya auni tenat kerana jangkitan paru-paru diperingkat yang teruk..selama di KMC auni diberi rawatan intensif di HDU...sedih melihat kedaan anak yang sebelun ni ceria tiba-tiba sakit..
inilah kali pertama anak saya sakit..kedua2 anak saya sebelum ni tidak pernah mengalami sakit..Selama auni sakit suami terpaksa cuti emergency kerana anak saya yang sulung tiada orang jaga...dia hanya rapat dengan abinya saja..
selepas diberi rawatan oleh pakar pediatric auni kini kembali ceria tetapi tidak seperti dulu...langkah kakinya seperti kekok seperti baby yang baru bertatih...Alhamdulillah doa tidak putus2 akhirnya termakbul auni melepasi saat kritikalnya dan tanggal 19hb november barulah auni dibenarkan pulang tapi masih dalam pengawasan...

Friday, November 12, 2010

Proses Pembelajaran Mengambil Wuduk dan Solat



Proses pembelajaran...:)



Proses Pembelajaran SOLAT.

Jalan-Jalan Sabah:)

Hari ketiga di Sabah:)
Kami ambil cuti seminggu,ita saja ambil 5 hari..dalam 5 hari ni adik ita bawa lah jalan2 sebab dia saja yang boleh drive huhuhu...saya ada juga lesen tapi simpan dalam almari huhuhu:(
Sebelum ke jeti..arman dgn auni ambil peluang tengok burung merpati yang jinak kat bawah hotel..



Dah sampai jeti..bergambar sat eeyakkkk:)


Dah Sampai Pulau manukan tak sabar nak mandi ni......

Syoknyaaaa main pasir...:)



KELETIHAN....


SEKITAR GAMBAR DI JETI PULAU MANUKAN





Dekat jeti pulau manukan,duduk n letak kaki BESTTTTT:)

Thursday, November 11, 2010

10 Hotel Terbesar Di Dunia

Di zaman moden ini, Hotel memegang peranan penting dalam kehidupan, karena hotel adalah pengganti rumah bagi orang-orang yang bepergian jauh karena sesuatu hal. Tak heran jika banyak tempat membangun hotel dengan semewah dan sebesar mungkin agar bisa memusakan para pelanggan yang menginap.

Berikut adalah daftar 10 hotel terbesar di dunia yang didasarkan pada jumlah kamar serta berbagai fasilitas yang ada di dalam hotel :

1. First World Hotel
Hotel terbesar ini terletak di Malaysia berlokasi di Genting Highlands Resort. Memiliki lebih dari 6.000 kamar, taman, mall, serta hutan tropis buatan. First World Hotel memiliki lebih dari 80 toko, lebih dari 90 restoran, Cineplex canggih, karaoke bar dan kasino.



2. MGM Grand
MGM Grand di Las Vegas memiliki 5.044 kamar. Segala sesuatu di hotel ini selalu mempunyai kualitas kelas satu.MGM Grand memiliki kolam renang super luas. MGM Grand juga memiliki lebih dari 20 restoran, 6 lounge dan bar serta dua kapel pernikahan yang indah.



3. Luxor
Hotel mewah ini Terletak di kota Las Vegas, Luxor memiliki sekitar 4408 kamar. Hotelini dibangun dalam konsep suasana mesir,jadi jangan heran jika bentuk hotelnya adalah seperti piramida dan banyak sekali properti-properti mesir di hotel ini seperti replika mumi, spink, dll



4. Ambassador City Jomtien Hotel
Ambassador City Jomtien Hotel terletak di Thailand dan memiliki sekitar 4.239 kamar. Di luar hotel terdapat pantai sepanjang 40 hektar yang sangat cocok untuk berselancar. Ambassador City Jomtien Hotel juga memiliki track jogging super luas, tenis, bola voli squash, serta berbagai sarana olahraga air lainya.



5. Hilton Hawaiian Village Beach
Hotel ini terletak di Honolulu dan memiliki sekitar 3.386 kamar. Hotel ini memiliki salah satu kolam terbesar di negara yang membentang sepanjang . 3000 meter. Hilton Hawaiian Village Beach juga memiliki taman habitat satwa liar.



6. Palazzo
Palazzo terletak di Las Vegas dan memiliki 3.066 kamar. Suasana hotel mewah ini mirip dengan sebuah vila Italia. kamar besar dan ruang tamu sertakeluarga super mewah siap menyambut anda yang akan menginap di sini.



7. Venetian Macao
The Venetian Macao terletak di Cina dan memiliki 3.000 kamar. Hotel China ini didesain dengan konsep gemerlap agar mirip dengan hotel-hotel yang ada di Las Vegas.



8. Paris, Las Vegas
Paris, Las Vegas hotel terletak di Las Vegas dan memiliki sekitar 2.916 kamar dari mana 295 diantaranya adalah kelas suite. Suasana paris sangat terasa di hotel ini karena di luar hotel terdapat pemandian yang cantik dan replika Menara Eiffel ukuran besar



9. Gaylord Opryland
Gaylord Opryland terletak di Tennessee dan memiliki 2.881 kamar. Para arsitek dari hotel ini menciptakan rumah mewah sebagai Steakhouse, taman dalam ruangan yang merentang sepanjang 9 hektar serta sebuah sungai yang cantik, Beberapa restoran dan toko-toko super megah juga dapat ditemukan di bawah atap hotel ini.



10. Pop Century Resort
Hotel ini berada di Orlando, Florida di kompleks Walt Disney World dan memiliki sekitar 2.880 kamar. Meskipun sedikit mahal, Hotel ini direkomendasikan untuk anda yang ingin menginap dengan anak anda karena di hotel ini terdapat banyak mainan anak-anak.



Sumber : http://serba-sepuluh.blogspot.com/2010/09/10-hotel-terbesar-di-dunia

Tuesday, November 9, 2010

Learning Early Reading Skills With Picture Books

By Sue E Krippner

Teach the Joy of Reading
One of the earliest shared activities enjoyed by a parent and child is sitting together to read. Picture books are a great way to introduce a child to the pleasures of reading, because the action of looking at the pages in the picture book, gaining information from the pages, then turning the pages, all combine to allow a child to feel like a true reader; an active participant, not merely a spectator.

Develop Cognitive Thinking
As children recognize objects in the book, and say the words out loud, they begin to connect the written word to the spoken word, and slowly realize that those small, confusing shapes represent letters, and the letters form words. They learn that words are read from left to right, and from top to bottom. Parents should use a finger to help their child follow the words being read, so their child sees the object represented by the word, sees the printed word, and hears the word pronounced. The combination of visual and auditory learning is powerful. The text in a picture book is often repetitive, and frequently rhythmic.

Stimulates Logical Learning
Some children's books forego text entirely, wholly relying upon pictures of familiar articles, people, and activities to tell the story. Even textless picture books can, and should, utilize the elements of sequence, plot, and characterization! Children should be given time to inspect a picture for as long as they like, to aid in the notice of details. Just because it is a children's book, it ought not be rushed through.

One of the primary benefits of picture books is how they encourage parents to involve their child through questions such as "What is that?" "What is she doing?" "What is going to happen next?" Such probing questions stimulate critical thinking and reasoning processes, and promote awareness of consequence as the plot moves forward.

Picture Books Fuel Brain Development
How early is too early to introduce children to the joy of reading through the use of picture books? Babies of even six months are not too young to be cuddled with while having a parent point out pictures in a chidren's book. Children's books are often made of cloth, or sturdy cardboard, or vinyl, so they can withstand the enthusiastic attention of their young owners.

Children's picture books should be skillfully drawn using vivid colors, plus an engaging story line, so as to attract and hold the attention of the young reader. Repetition is key to learning, so an unappealing, dull picture book will soon cause the child to lose interest, and it be relegated to the bottom of the toy box. Providing a supply of children's picture books that are both visually stimulating and interesting will ensure that reading time will be a ot only a favorite time of day for both parent and child but an early development opportunity.

Sue Krippner taught High School Art for several years and has seen first hand the decline of imaginative thinking and weak reading skills in students.

She is also a mother of 4 adult children and the grandmother of 12. Visit her personalized picture book website to purchase the perfect book for your children or grandchildren. Visit Site Here: http://www.valueproductsonline.com

While there, sign up to receive a FREE gift that's perfect for plenty of learning fun with your children.

The Importance Of Early Education For Children And How To Get Started As A Parent

By Melanie R Thomas

Most parents do not fully understand the importance of early education when it comes to their children. There is still the idea that a child doesn't need any special attention before he starts school. While this is certainly true for most parents, other parents are realizing the benefits of early education and how it can help your child later on in life. While the importance of early education is over-emphasized it can play a pivotal role in your child's upbringing.

It has been proven through studies and research that children who have had parents that help them focus on early education prosper more later on in life. They have the ability to do better in school and in the work force. The developmental areas that are focused on when educating your child do not only remain in the intellectual sphere. Parents also focus on their creative, physical, social and emotional well-being. All of these aspects need to be worked on so that your child can develop normally. By emphasizing on these developmental areas at a young age, it will be simpler for the child and a parent when the child grows older.

Getting Started on Early Education

When a parent is first introduced to early education for their children there seems to be thousands of resources and researchers saying different things. It can be confusing for a first time parent trying to find a way to approach early education.

The best way to start is to start slowly. When purchasing games, books or toys that you think will be educational for your child make sure to review them thoroughly. Often manufacturers sell games that actually have nothing to do with education. Try finding a reputable online store that sells quality books that have been developed by teachers and professors.

Also make a habit of reading every single day to your child, regardless of how old they are. Reading is one of the most important aspects of early education and should not be easily dismissed. Research has shown that you should be reading to your children every day for at least twenty minutes a day. This can help improve their imagination, creativity, their vocabulary and general knowledge.

Don't become too crazy about educating your children at a young age. One of the biggest mistakes you can make is bringing too much structure into your child's life. Unstructured play is equally important as structured play in early education.

Melanie Thomas (CEO Melrose Kids Ltd) is a mother of two boys and lives in London, England. Melrose Kids Ltd are the official distributor of Brainy Baby® products in the UK and Ireland.

For 15 years, The Brainy Baby Company has been a pioneer and leader in DVDs, Books, flashcards, Games and Toys for babies, toddlers and pre-schoolers. The award-winning line of videos, CDs, books, games, and toys introduce educational subjects such as letters, languages, shapes, animals, art and music.

http://www.brainy-baby.co.uk/store/

ATTN: Kaum Hawa..Kene Bc..Check dulu TUALA WANITA yang anda/isteri pakai

Cerita ni sebenarnya dalam bahasa CINA so di translate cerita nie dalam bahasa melayu....HATI-HATI bila pakai TUALA WANITA..check dulu expired date...Kualiti...dan paling PENTING kebersihanya...takot2 ada pulak telur binatang dekat atas tuala wanita tu...


Seorang pelajar cina berusia 17 tahun tak taula dr negara mana telahmengalami muntah2 mcm orang mengandung tu la kan ....Be lia u seorang kanak2 miskin dan bapanya pula seorang penjual TUALAWANITA...disebabkan banyak tuala wanita yang expired,si bapa telah mengagihkantuala wanita itu untuk dipakai oleh anak dan isterinya..Almaklumla kehidupanya yg miskin dan kalau buang tu rasanya satupembaziran kot pada keluarga mangsa tadi...so anak2 dgn bini dia pon pakaila TUALA WANITA tu.....lepas maybe beberapa bulan si anak mengalami muntah,loya tekak mcmorang2 mengandung tu...Dengan segera si bapa membawa anak ke hospital untuk diperiksa apepenyakit anaknya..dan doktor memberi jawapan yang mengejutkan bahawa si anak telahMENGANDUNG.....maka hairanla si anak..dia menafikan bahawa dia mengandung kerana diatidak mempunyai teman lelaki,masih bersekolah dan tidak pernah melakukanhubungan seks..Scan punya scan doktor memberitahu bahawa terdapat 20 EKOR ANAK TIKUSyang dikandungkan oleh pelajar terbabit...MUNGKIN KETIKA PERIOD TELUR2TIKUS TELAH DISENYAWAKAN KOT DAN MASUK KEDALAM OVARI PELAJARTERSEBUT..MUNGKINN.....doktor terpaksa membuat pembedahan ke atas pelajar tersebut kerana didapati anak2 tikus terbabit telah tumbuh gigi dan dikhuatiri akan memakan kesemua organ dalaman pelajar tersebut....kesemua doktor sahaja yang berani melakukan pembedahan itu,...pelajar terbabit kini disahkan tidak boleh mengandung lg kerana mereka telah mencuci keseluruhan dalaman pelajar tersebut kerana dikhutiri dijangkiti virus tikus yg kotor itu...


Moral of the story.......*NAK BELI PAD TU CHECK DULU EXPIRED DATE..*MAKE SURE PAD YG DIBELI TU BEBAS DARIPADA KOTORAN ATAU TELUR2BINATANGSILAP2 KANG ADA TELUR LIPAS BERANAK LIPAS LAK LEPAS NI...*SAMA2 MENJAGA KEBERSIHAN DAN MEMASTIKAN KEJADIAN SEPERTI NIE TAKTERJADI


ATTACHED DUA GAMBAR ANAK2 TIKUS TU SELEPAS PEMBEDAHAN DILAKUKAN...

Wednesday, November 3, 2010

'Abah.. bagilah balik tangan Ita"......................isk..isk...isk...

Kisah ni saya share dari fb mentari hidup,pertama kali baca memang tersentuh sebab saya juga mempunyai anak kecil yang besar pun baru 3 tahun...kisah ni sebagai pengajaran buat saya sendiri supaya tidak sewenang-wenangnya memukul anak...bukan senang nak melahirkan anak ,bagi saya selain kursus perkahwinan,sepatutnya bakal pengantin perlu didedahkan kursus keibubapaan.



Kisah Si Kecil Ita...

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik.

Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?' Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !''Saya tak tahu Tuan..!

''Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi.

Bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut .

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air.

Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih.

Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... 'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)