ORDER CUCKOO ONLINE

Name:
No IC
Email Address:
Alamat Pemasangan
No Telefon
No Telefon 2
Model
Bayaran CREDIT CARD / DEBIT CARD
DIRECT DEBIT
Nama Pasangan /ibu bapa
No Telefon pasangan/ ibu bapa

This HTML form was created by Freedback.

Tuesday, October 30, 2012

Preloved untuk dijual

STROLLER ANAKKU
Good condition.
 - single
- condition 8.5/10
- original price: RM299

selling for RM150 only INCLUDE POSTAGE
...........................................................................................................................................

USED AVENT ISI MANUAL BREASTPUMP



Good condition
Complete set with box. Well kept.
Condition 9/10
** FREE 2 pcs bottle avent ( mising dome cap)

selling for RM100 only INCLUDE POSTAGE
...........................................................................................................................................


BEG BABY CUDDLES 
Good condition .Well kept
Condition 8/10

selling for RM20 only INCLUDE POSTAGE
...........................................................................................................................................

BOTTLE WARMER ANAKKU

Never used
Excellent condition
condition 10/10

Free Anakku Bottle (never used) & Anmum infacare rumusan bayi ( anak tak minum sebab fully breast feed)
 
selling for RM15 only

Wednesday, October 24, 2012

Hari Ulangtahun suami

Alhamdulillah...masih diberi kesempatan untuk menulis blog ni...sekarang ni hobi kak memasak...maklumlah habis RM200 dah beli barang nakbuat kek,biskut,kuih muih...apa-apa je lah resepi yang baru...
Hari ni hari ulangtahun encik suami tercinta pulak, macam biasa dah terer sikit buat kek,buat lagi kek kat suami, kali ni ada tambahan untuk buat mee kuah tapi ganti maggi lupa beli mee hehehe.....:)
Layan gambar ni dulu pastu layan resepi pulak yer...
**psttt ikan goreng sumbat sambal tu untuk makan nasi, kira untuk akak ratah ikan tu sekor sebab diet mana leh makan kek banyak2 wakakakaka...:)
RESEPI NYA....
untuk kek coklat ada resepi dia untuk entri yang lepas kat sini

MEE BANDUNG

Bahan-bahannya( utk 2 org makan):-

Bahan Kuah

5-6 biji lada kering (rebus dan toskan)
6 ulas bawang putih-diketuk
3 ulas bawang merah-dimayang halus
1/4 cawan udang kering (basuh dan toskan)
6-8 ekor udang hidup sederhana (buang kulit dan biarkan ekor udang sahaja)
1 cawan daging - direbus dan dihiris halus, air rebusan disimpan(saya guna 1 ketul dada ayam, potong dan rebus untuk dapatkan air rebusan)
1-2 sudu makan gula (bergantung kepada kemanisan yg anda sukai)
2-3 cawan air rebusan daging/ayam tadi
1 sudu makan sos tiram
garam secukupnya dan minyak untuk menumis.
2 batang sawi (asingkan batang sawi dengan daun sawi)

Cara memasak kuah:

Kisar halus cili kering, udang kering dengan 1/2 cawan air rebusan ayam.
Tumis bawang putih sehingga naik bau, masukkan bawang merah dan masukkan bahan kisar. Biarkan sehingga betul-betul masak. tambah sedikit air jika kering.
Masukkan air rebusan daging/ayam.
Masukkan bahan perasa seperti gula, sos tiram dan garam. Masukkan batang sawi, masak sehingga batang sawi lembut.
Angkat.


Bahan Mee dan bahan sampingan

1/2 kilo mee
daun sawi (dari 2 batang sawi yg dipotong diatas-lebihkan jika anda suka)
1/4 kobis - dipotong
daging ayam yang direbus
6-8 ekor udang hidup sederhana (buang kulit dan biarkan ekor udang sahaja)
1 biji telur
Hiasan-hirisan cili merah, bawang goreng dan daun sup
anda boleh tambah sayur lain ikut kesukaan anda


Cara-caranya:-

Basuh mee supaya minyak berlebihan bau kapur dikeluarkan
Celur mee dalam air panas sebentar dan toskan. Letakkan kedalam pinggan yang hendak dihidangkan.
Masukkan kuah mee untuk anggaran satu pinggan kedalam periuk. Masukkan ayam dan biarkan sebentar. biarkan ia betul2 panas.
Pecahkan telur dan biarkan sehingga ia separuh masak.
Masukkan sawi, kobis dan udang.
Tuangkan kuah keatas mee
taburkan dengan potongan cili merah dan daun sup sebagai hiasan (sy tak bubuh pun)

Tips:-

Supaya telur cantik ketika dimasukkan kedalam kuah. Pastikan kuah betul-betul panas dan ambil sudu buat 2-3 pusingan arah jam. pecahkan telur dan masukkan ditengah2 kuah. pusingan kuah akan memastikan telur menjadi bulat seketul.

Tuesday, October 16, 2012

Besday Arman dan Auni

Salam semua sihat ke??
Mesti sihat kan... 3/9 lepas harijadi auni tapi kami tak celebrate sebab auni tak sihat masa tu demam dan muntah kesian pulak tengok dia..
Harini harijadi Arman kebetulan pulak arman tengah periksa hujung tahun untuk umur 5 tahun...Sambutan hariadi buat kat rumah, untuk kengkawan bagi hadiah jer...
Oleh kerana kak ni rajin ehem...ehemmm..
Kak buatkan diaorang kek sorang satu...Satu adunan bahagi 2...letak lah icing image ni resepi ni sedap dapat kat myresepi, kepunyaan hana tak silap kak...



KEK COKLAT MOIST
Bahan-bahan ( size loyang 18cm )
• 1 cawan tepung gandum

• 1/4 cwn serbuk koko van houten
• 1 sudu kecil baking powder
• 1 kotak susu coklat (250ml)
• 2 biji telur (size M)
• 1 cawan gula halus
• 1/2 cawan butter
• 3 sudu besar susu pekat
• 1/4 cawan minyak masak n esen vanila
• TOPPING
• 3-5 sudu besar susu pekat
• 1/4 cawan serbuk koko van houten
• 2 sudu besar butter
• 2 sudu besar susu segar
Cara-cara
1. Pukul telur,gula dan butter sampai kembang.Kemudian titiskan esen vanila. n pukul lg.
2. Ayak tepung,serbuk koko dan baking powder.
3. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur.Kaup balikkan.
4. Masukkan susu kotak,susu pekat,minyak dan gaul sebati.
5. Masukkan dlm loyang yg telah dilengser minyak/marjerin. Tutup dengan aluminium foil..Then kukus 45min...Dah masak sejukkan.
6. Utk topping...campurkan semua bhn dan masak secara double boiler. Then bleh la curahkan kat atas kek yg dh sejuk td.. Hiaslah apa suka...Pastu simpan dlm peti sejuk beberapa jam sebelum dipotong. Taraa...dh siap...bleh la makan....

PILIHAN Untuk topping:

1) guna serbuk koko (kak guna yang i sebab serbuk koko ada lebih hehehehe...)
*2 sudu marjerin
*3 sudu besar susu cair @ air panas
*1/2 cwn serbuk koko
*4 sudu besar susu pekat

2) Guna coklat masakan:
~ 300 gram dark coklat/coklat masakan
~ 150 ml whipping cream
~ 1 sudu besar butter

Sunday, October 7, 2012

Meneladani Cara Makan Rasulullah S.A.W








1. Ibnul Qayyim berkata: 
Barangsiapa yang memperhatikan makanan yang dikonsumsi Nabi, niscaya ia mengerti bahwa beliau tidak pernah memadukan menu antara SUSU dengan IKAN, atau antara SUSU dengan CUKA, atau antara DUA MAKANAN yang sama-sama MENGANDUNG UNSUR PANAS, UNSUR DINGIN, UNSUR LENGKET, UNSUR PENYEBAB SEMBELIT, UNSUR PENYEBAB MENCRET, UNSUR KERAS, atau DUA MAKANAN yang mengandung UNSUR KONTRADIKTIF, misalnya antara MAKANAN YANG MENGANDUNG UNSUR PENYEBAB SEMBELIT DENGAN YANG MENGANDUNG PENYEBAB MENCRET, ANTARA YANG MUDAH DICERNA DENGAN YANG SULIT DICERNA, ANTARA YANG DIBAKAR DENGAN YANG DIREBUS, ANTARA DAGING YANG SEGAR, DENGAN YANG SUDAH DIGARAMI DAN DIKERINGKAN, ANTARA SUSU DENGAN TELUR, DAN ANTARA DAGING DENGAN SUSU.

Beliau tidak pernah makan pada saat makanan tersebut masih sangat panas atau masakan yang dihangatkan untuk besok, makanan-makanan yang bulukan (berjamur) dan asin, seperti makanan-makanan yang DIASINKAN, DIASAMKAN, atau DIHANGUSKAN. Semua makanan ini berbahaya dan menimbulkan berbagai macam gangguan kesehatan.

2. Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam biasa melawan unsur panas pada makanan dengan unsur dingin pada makanan lain, unsur kering suatu makanan dengan unsur basah pada makanan lain, sebagaimana beliau memakan mentimun dengan ruthob (kurma matang yang belum dikeringkan), makan tamr (kurma kering) dengan minyak samin, meminum ekstrak kurma untuk melunakkan chymus (Materi semi cair, homogen, berkrim atau seperti gruel yang dihasilkan oleh pencernaan makanan oleh lambung) makanan-makanan keras. Itulah intisari makanan sehat.

3. Beliau tidak biasa minum ketika sedang makan, sehingga akan merusaknya, apalagi jika air tersebut panas atau dingin, karena itu pola makan yang buruk sekali.

4. Diriwayatkan dari Abu Hurairah, "Rasulullah tidak pernah mencela makanan sedikitpun, jika suka, beliau memakannya, jika tidak dibiarkannya, tidak memakannya." (HR. Bukhari : 5409, dan Muslim : 2064)

5. Beliau menyukai daging, yang paling beliau sukai adalah lengan dan bagian depan kepala kambing. Karena itu, seorang wanita Yahudi pernah meracuninya.

6. Pernah suatu ketika Rasulullah diberi daging, lantas diperlihatkan bagian lengan kepada beliau, maka beliau menyukainya. (HR. Bukhari : 5712, dan Muslim : 194)

7. Daging yang disukai Nabi adalah yang paling baik dan paling mudah dicerna oleh lambung, baik itu daging leher, lengan maupun lengan atas.

8. Beliau juga menyukai makanan-makanan manis dan madu. Diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiallahu anh, ia berkata, "Nabi shalallahu ‘alaihi wassallam menyukai makanan-makanan manis dan madu." (Shahihul Bukhari : 5614).

9. Beliau biasa makan roti dengan lauk apa saja yang beliau punya, kadang daging, kadang semangka, kadang kurma, dan kadang cuka. Beliau bersabda, "Sebaik-baik lauk adalah cuka." (Shahih Muslim : 2052).

10. Beliau biasa makan buah-buahan hasil panen negerinya pada musimnya, beliau tidak memantangnya. Ini juga merupakan sarana paling besar untuk menjaga kesehatan.

11. Rasulullah bersabda : "Aku tidak makan sambil bersandar." (Shahihul Bukhari : 5398)
Ada tiga cara bersandar:
a. Bersandar pada rusuk.
b. Bersila.
c. Bersandar diatas sesuatu.
Jenis pertama menyulitkan makan, karena ia menghalangi aliran makanan secara alami, menghambat kecepatan masuknya makanan ke lambung, dan menekan lambung sehingga sulit terbuka untuk makanan. Lambung akan miring, tidak tegak, sehingga makanan tidak mudah sampai kepadanya.
Adapun dua jenis lainnya merupakan gaya duduk orang-orang sombong yang bertentangan dengan jiwa kehambaan.

12. Dalam hadits Anas disebutkan, "Saya melihat Nabi shalallahu ‘alaihi wassallam duduk dengan posisi iq'a sambil memakan kurma." (Shahih Muslim : 2044)
Beliau biasa duduk dengan posisi iq'a untuk makan, maksudnya duduk dalam posisi bertumpu pada kedua lutu, seraya memposisikan perut telapak kaki kanan, sebagai bentuk ketawadhuan kepada Rabbnya. Ini merupakan posisi paling baik pada saat makan.

13. Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassallam bersabda : "Jika salah seorang dari kalian makan, maka janganlah ia membersihkan tangannya sebelum menjilatinya." (Muttafaqun ‘Alaih, Bukhari : 5376, dan Muslim : 2031).

14. Beliau makan dengan menggunakan tiga jemari beliau, dan ini merupakan cara menyuap makanan yang paling bermanfaat.

15. Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda : "Wahai anak kecil! Sebutlah nama Allah (BISMILLAH), makanlah dengan tangan kanan, dan makanlah makanan yang terdekat darimu." (Muttafaqun ‘Alaih, Bukhari : 5376, dan Muslim : 2022).

Demikianlah cara makan yang paling baik adalah cara makan beliau shalallahu ‘alaihi wassallam dan cara makan siapa saja yang meniru cara beliau.

Diringkas dari kitab : KEAJAIBAN THIBBUN NABAWI, Penulis : Aiman bin ‘Abdul Fattah, Halaman 175 - 178. Penerbit : Al-Qowam