Tuesday, May 20, 2014

Auni dan MUCOCELE

Mucocele adalah benjolan yang berada di rongga mulut, bisa diatas atau bawah. Bahkan kadang ada yang muncul di bawah lidah. Mucocele disebabkan oleh trauma yang dialami kelenjar ludah yang menyebabkan kelenjar ludah tidak dapat mengalir sebagaimana mestinya. Sehingga, menjadi benjolan. Besarnya berbeda-beda pada setiap orang, kadang dapat membesar jika terus terkena gesekan saat makan.

Mucocele biasa terjadi akibat benturan di sekitar rongga mulut karena tersodok sikat gigi atau benturan lain. Benjolan mucocele dapat hilang. Tapi membutuhkan waktu hingga berbulan-bulan lamanya dan melalui fase pecah-timbul-pecah-timbul sampai benar-benar hilang. Kalau mau cepat hilang disarankan untuk segera di operasi pengangkatan mucocele oleh dokter bedah mulut.

Umumnya mucocele tidak sakit. Hanya mengganggu saat kita mengunyah. Seperti ada benda yang nyangkut tak hilang-hilang di mulut.


Inilah yang dialami oleh Auni..asalnya luka dimulut tergigit..dia dok main dengan lidah, setahu saya mucocele ni berpunca air liur yang tersumbat. Masa auni ni selalu main luka tu dengan lidah ,air liur dilidah pun terkumpul ditempat luka dan membentuk benjolan dibibir.
 Saya dan suami pun pergi ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar, Auni perlu menjalani pembedahan kecil dimulut, termasuk cabut gigi sebab gigi dia banyak rosak, gigi lain dipakaikan topi besi seperti tampalan gigi.selamat apabila gigi asal nak tumbuh ,sarung topi besi tu akan keluar sendiri.









Alya yang keletihan menunggu tertidur juga,,:(


Memandangkan auni tak dapat nak kosok gigi, ibu tengok pun risau nampak jahitan..sepanjang hari saya dan suami bagi Auni makan ais krim untuk mengecutkan gusi.
Saya belikan pencuci kumur listerine ni untuk dia, sebab mulut dah berbau ,tak perlu kumur teruk2, cukup sekadar gelengkan kepala kiri dan kanan., nafas segar tanpa gogok gigi hihihi, kemudian 3 hari baru dia gosok perlahan2

2 comments:

  1. Memang kena bedah ke kalau ada mucocele ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak gigi pun rosak.. Dktr suggest utk buang mucocele dan gigi sekali..

      Delete