ORDER CUCKOO ONLINE

Name:
No IC
Email Address:
Alamat Pemasangan
No Telefon
No Telefon 2
Model
Bayaran CREDIT CARD / DEBIT CARD
DIRECT DEBIT
Nama Pasangan /ibu bapa
No Telefon pasangan/ ibu bapa

This HTML form was created by Freedback.

Friday, March 9, 2012

Bubur Cina

Assalamualaikum semua...harini nak citer sikit tentang favourite bubur nasi yang dianggil bubur cina...tak tau nama dia,tapi ma kata nama dia bubur cina..
Minggu ni dok rumah ma dapatlah merasa bubur ni hehehehhee....
Mak cakap arwah ayah tak makan..kira semua husband adik-beradik mak tak makan...ye la lain sikit rupa bubur nasi ni kan...my hubby pun tak makan hehehehe:)
Tanya ma...sapa yang buat macam...ma kata tok yang buat sebab tok memang orang cina...kira moyang akak ni orang cina...:) mereka ni makan bubur nasi kosong pastu ada lauk2 macam makan nasi..jadi buh semua dalam bubur nasi ni...
Kalau kita melayu memang terkenal dengan bubur lambuk kan...atau di sabah bubur pedas...masing-masing ada keistimewaan tersendiri,ikut citarasa orang
Kalau sapa2 nak mencuba boleh lah...

Resepi:
Bubur nasi (masak jer bubur nasi ni macam biasa nak bagi baby)
Ikan bilis digoreng
Kacang tanah digoreng
Kacang panjang di potong dan goreng dengan sedikit telur,letak garam secukup rasa
Terung panjang dipotong kecil kemudian dimasak dengan lebihan sambal tadi dalam satu sudu besar,letak air sedikit kemudian diperasa dengan garam sedikit

Sambal:
Cabai kering dalam segengam direbus (dikisar) * lebih boleh simpan
1/2 biji Bawang besar saiz sederhana (ditumbuk)
Belacan 1/2 inci (ditumbuk)
Air asam jawa sedikit
Garam sedikit
Bawang,belacan ditumbuk dan letak garam sedikit,letakkan cili kisar tadi dalam 3-4 sudu besar kacau sebati..:)

**untuk masak sayur kangkung sama saja dengan cara nak masak terung tadi

Tadaaa.....sambal tu buh banyak pun takpa sebab tak pedas pun...ni simple jer,ada yang letak telur masin,ikan masin,lobak masin,sayur bayam ...ikut la...
Yang penting asasnya mesti ada sambal,kacang goreng,ikan bilis,sambal terung,kacang panjang goreng...kangkaung tu tambahan:)


Ni dah letak kicap sikit sebagai perasa:)

No comments:

Post a Comment