ORDER CUCKOO ONLINE

Name:
No IC
Email Address:
Alamat Pemasangan
No Telefon
No Telefon 2
Model
Bayaran CREDIT CARD / DEBIT CARD
DIRECT DEBIT
Nama Pasangan /ibu bapa
No Telefon pasangan/ ibu bapa

This HTML form was created by Freedback.

Wednesday, October 19, 2011

Penyakit Psikologi

"Kesan 'Peng Yu' : Punca Kenapa Orang Ramai Tidak Mempedulikan Budak 2 Tahun Dilanggar!"


Berita dan video mengenai budak 2 tahun yang dilanggar di China telah menggemparkan dunia. (http://www.youtube.com/watch?v=XzNDp32VxPY&feature=share) Ia bukanlah satu insiden atau kemalangan yang biasa kita lihat. Ia telah menjadi buah mulut dan topik perbincangan oleh banyak pihak termasuk media massa dan media cetak dunia.

Satu saja persoalan yang bermain-main di minda kita. Apakah sebab musabab dan relevannya orang ramai untuk tidak menghiraukan langsung kanak-kanak malang itu? Sehinggakan banyak pihak antaranya menuduh kesemua 18 (anggaran) orang yang hanya lalu dan lihat itu adalah orang yang KEJAM dan TIDAK BERHATI PERUT. Ada pula yang menyalahkan masyarakat dan kerajaan negara China itu sendiri apabila undang-undang dan nilai kemasyarakatan negara itu amat longgar.Kalau yang tak tengok lagi boleh tangok video dibawah:



Ini adalah maklumat yang diambil dari blog saudara aduka

Di China, keadaan ini disebut sebagai kesan 'Peng Yu'. Sebelum ini, ramai mangsa kemalangan jalan raya, atau orang-orang yang telah jatuh sakit di jalanan sebenarnya berjaya menyaman orang-orang yang membantu mereka untuk sejumlah wang dengan mudah walaupun tidak ada bukti bahawa mereka adalah orang-orang yang menyebabkan kemalangan itu.

Rencana ini telah ditulis di dalam satu akhbar China berbahasa Inggeris. Ini adalah petikan daripada akhbar tersebut:

Di Nanjing pada tahun 2007, apabila seorang lelaki muda bernama Peng Yu, berkata beliau telah membantu seorang wanita tua jatuh untuk bangun. Tetapi perempuan tua menegaskan bahawa Peng telah menolaknya jatuh lalu wanita tua itu menyaman Peng bagi tujuan pampasan. Kerana kekurangan bukti kukuh, mahkamah di Nanjing memutuskan bahawa Peng perlu menanggung 40% tanggungjawab untuk kejadian itu, dan di bawah tekanan awam yang hebat, Peng telah dipaksa untuk membayar denda pula sebanyak 10 ribu yuen.

Selepas kes-kes ini, ramai orang takut untuk menghulurkan bantuan kerana takut disaman. Mereka akan lebih cenderung untuk berdiri dan lihat sahaja jika mereka berada di tempat kejadian.

Untuk pengetahuan kita semua, terdapat banyak lagi kes-kes yang serupa berlaku akibat dari kesan kes 'Peng Yu' tadi. Dan kebanyakan kes adalah kerana kekurangan bukti dan saksi dalam kes tersebut. Antara rencana yang hampir serupa adalah seperti berita ini:

Kes seorang wanita tua berusia 69 tahun yang mendakwa ke atas seorang lelaki muda yang langgar dengan keretanya telah mencetuskan perdebatan awam mengenai moral dan kredibiliti. Perbicaraan masih dalam lanjutan, tetapi majoriti besar rakyat menunjukkan sokongan mereka terhadap lelaki itu dan percaya wanita tua itu memutar belitkan fakta. Mereka juga menyatakan keengganan mereka untuk menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan pada masa akan datang, kerana masyarakat gelora dalam keadaan marah dan tidak berdaya di atas keruntuhan akhlak dan kehilangan kredibiliti.

Wang Xiuzhi, telah melintas jalan secara bahaya dan salah terjatuh dan mengalami beberapa keretakan tulang pada bulan Oktober 2009 di bandar utara Tianjin. Xu Yunhe menghentikan keretanya lalu keluar untuk membantu beliau. Tetapi Wang berkata Xu telah melanggarnya dengan kereta menyebabkan kecederaan yang teruk.

Tanpa mana-mana video pengawasan dan saksi, Xu disabitkan kesalahan dan diarahkan menanggung 40 peratus kos bagi kemalangan itu, walaupun mahkamah tidak pernah membuktikan bahawa dia memukul, mengasari, atau melanggar Wang. Dia telah diarahkan untuk membayar lebih 100,000 yuan berbentuk pampasan kepada Wang, mengikut penghakiman asal yang diturunkan oleh mahkamah daerah pada bulan Jun. Xu merayu keputusan itu dengan menegaskan bahawa beliau tidak bersalah.

Lebih kurang ceritanya dengan kes Peng Yu tadi kan?

Oleh yang demikian, ramai rakyat China mendakwa kes yang terjadi kepada budak 2 tahun yang dilanggar dan orang ramai langsung tidak menghiraunya, adalah punca dari 'kesan Peng Yu'. Hal ini menjadi satu 'penyakit' psikologi yang menjadi trauma dalam masyarakat di China!

Sumber Asal:aduka5.blogspot.com

Ni komen saya pula:
Banyak persoalan yang timbul ketika baca artikel menarik yang dikupas oleh saudara aduka ni...kes ni memang mendapat perhatian ramai...saya pun ada mengkaji sikit kenapa sikap masyarakat di China bersikap acuh tak acuh...Populasi masyarakat dichina amat ramai..dan kebanyakkan miskin...jadi kesan dari desakan hidup,mereka memperolehi wang dari salah satu caranya dengan menyaman orang yang menolong,memang anak kecil ni tak tahu apa2 tapi yang nak menyaman tu kemungkinan orang tuanya(anggapan saya saja)...sebab tu orang ramai takut nak tolong...."ADOI MACAM NI PUN ADA YER"
Ada juga yang bertanya tentang kes budak 2 tahun ni kenapa dilanggar sekali lagi oleh lori kedua....sebabnya,kalau tengok lorong tu memang sempit,bukan lori tu tak elak ,mgkn tak boleh nak elak sbb terlalu sempit sbb tu di lenyek kaki budak ni...kesian mmg kesian tapi itulah realiti kwsn sini pulak kwsn org miskin,masing2 takut kena saman dan tiada wang untuk membayar pampasan...inilah yang dikatakan penyakit psikologi...minda masyarakat sini dah diset otaknya dengan penangan 'kesan peng yu' jadi mereka lebih rela untuk memilih tidak menolong kalau ditolong hilang duit,terpaksa pula keluarga yang dirumah tak makan

Diharap janganlah masyarakat kita bersikap sedemikian....kepada yang nak menolong lebih baik ada rakan jangan berseorangan..kadang2 manusia ni suka ambil kesempatan diatas kebaikkan orang lain..contoh bab nak menolong kereta rosak...last2 kena rompak ni pun satu hal...mohon masyarakat malaysia jangan serik untuk menolong yang tidak berdaya yer...seperti yang dikatakan tadi yang ingin membantu jangan lah berseorangan terutama dikawasan2 terpencil dan sunyi...

Kesian melihat anak kecil ini yang sekarang berada di wad ICU..semoga kisah ini memberi pengajaran kepada kita semua termasuk saya:
1) sebagai ibu bapa sentiasa pegang tangan anak2 kecil supaya tidak dibiarkan berjalan bersendirian.
2) Sebagai masyarakat berilah bantuan kepada mereka yang amat memerlukan pertolongan.
3) Kepada yang dibantu BERTERIMA KASIHLAH pada yang membantu anda.

*Kalau ada rasa nak tambah dipersilakan komen yer...sama2 kita manfaatkannya



****UPDATE****

1) Kisah Pengutip Sampah Berhati EMAS

Seorang pemungut sampah di Selatan China yang menyelamatkan seorang kanak-kanak yang dibiarkan selepas terlibat dalam kemalangan langgar lari, menerima ganjaran kira-kira RM10,000 daripada kerajaan tempatan.Wanita berusia 58 tahun, Chen Xianmei mendapat pujian di atas keprihatinannya membantu menyelamatkan nyawa Yueyue, 2, walaupun 18 orang yang melalui jalan berkenaan tidak langsung menghulurkan pertolongan kepada kanak-kanak yang berada dalam keadaan `nyawa-nyawa ikan’ itu.

Dia sebaliknya telah mendermakan balik semua wang itu kepada ibu bapa Yue Yue, kanak-kanak yang dibantunya Khamis lalu.

“Saya sendiri tidak tahu berapa jumlah wang tunai ini. Saya hanya memikirkan kanak-kanak itu, jadi saya pun belum lagi kira wang yang diberikan kepada saya sejak beberapa hari lalu. Saya membawa semuanya untuk kanak-kanak itu.” katanya.

Setakat ini, sumbangan untuk Chen datang dari kilang pertukangan kayu, dengan sebuah syarikat produk rumah di Dongguan memberikannya wang tunai RMB100,000 (RM49,047) sekaligus dengan RMB20,000 (RM9,809) dari majlis perbandaran Foshan.

2) Update Kisah Kanak-Kanak Malang (Yue Yue yang dilanggar lari sebanyak 2 kali ~ rujuk kisah diatas)

GUANGZHOU – Budak malang berusia dua tahun yang menjadi mangsa langgar lari di China, meninggal dunia awal pagi tadi selepas seminggu bertarung nyawa di hospital.

Wang Yue Yue meninggal dunia akibat kegagalan sistem badan berfungsi.

Dia sebelum ini tidak sedarkan diri dan sukar diselamatkan selepas otaknya tidak lagi berfungsi.

Kejadian berkenaan yang menyaksikan bagaimana Yue Yue dibiarkan begitu sahaja oleh 18 orang yang melalui jalan tersebut sehingga seorang wanita yang merupakan pengutip barangan lusuh menghulurkan bantuan.

Wanita itu kemudiannya diangkat sebagai wira, namun kejadian tersebut mencetuskan perdebatan di internet yang mempersoalkan sifat perikemanusiaan penduduk China.

Malah dalam laman sosial China, Weibos, orang ramai meluahkan kemarahan dan sedih dengan insiden itu.

No comments:

Post a Comment